16 joulukuu, 2016
Mikä tekee trendiravintolan?
Posted in : Ravintolat ja baarit on by : Rebecka
Ravintoloita on olemassa montaa sorttia, mutta jotkut niistä vain tuntuvat kotoisammalta, yllätyksellisemmältä ja sanalla sanoen trendikkäämmältä kuin muut. Nämä paikat houkuttelevat yleensä nuoria muodikkaita ihmisiä tutustumaan ravintolan menuun ja miljööseen.
Mutta mitkä seikat tekevät trendiravintolan?
Ruokatrendien edelläkävijät
Trendikäs tarkoittaa muodikasta, eli siis niitä asioita, jotka ovat juuri nyt in. Trendit ovat asioita tai tapoja, josta ihmiset puhuvat ja ovat innostuneita tällä ajanjaksolla. Trendiravintolan yksi tunnusmerkki onkin ajankohtaisten ruokatrendien seuraaminen.
Esimerkiksi vuoden 2016 ruokatrendejä, jotka edelleen vahvistuvat vuonna 2017, ovat raakaruoka, -ton-ruoka (esim. gluteeniton, maidoton, sokeriton, jne.), villiruoka ja rento fine dining. Tästä syystä trendikkäimmissä ravintoloissa onkin nähty runsaasti näiden mukaisia lisäyksiä ruokalistoihin, esimerkiksi raakaleivonnaisia, tuorepuristettuja vihannesmehuja, allergiamerkintöjä joka vaivaan sekä erilaisia villinä kasvaneita raaka-aineita.
Hienosti illastaminen on nyt rentoa, kuin jonkun toisen kotona syömistä, ja pönötys on jätetty viime vuosikymmenelle.
Sisällössä sen salaisuus
Mitä trendikkäämpi ravintola on kyseessä, sen enemmän ravintola mukautuu juuri tämän hetken tuulien mukaan niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Trendiravintolassa sisustus on tarkkaan mietitty ja yleensä on pyritty aistikkaaseen ja tyylikkääseen, joskin kotoisaan ja kopioimattomaan lookiin.
Tällaista sisustusta ei IKEA pysty tarjoamaan, vaan huonekalut on yleensä hankittu sieltä täältä. Esimerkiksi Furniturebox tarjoaa valtavan valikoiman erilaisia huonekaluja. Monet yksityiskohdat on löydetty esimerkiksi mummon kellarista, kierrätyskeskuksesta tai kirpputorilta.
Yllättävä uutuus
Trendiravintola voi myös olla paikka, jossa tarjotaan maailmalta kotimaahan rantautunutta uutuutta. Esimerkiksi Bar Cón Helsingin Kampin Korttelissa on saanut ideansa baskimaalaisesta ruokakulttuurista, jossa pienet syötävät, pinxtot, ja vermutti ovat nyt kuuminta kuumaa täkäläisessä ravintolakulttuurissa.
Samalla on luotu täysin uudenlainen ravintolakokemus Helsingin ravintolatarjontaan nähden, joka tekee ravintolasta kiintoisan paikan suomalaisille asiakkaille. Samalla tavalla esimerkiksi Aasiassa suomalaista ruokaa tarjoava paikka voisi olla trendikäs uutuus.
Kohuttua maailmalla, ensikertaa kotimaassa
Trendiravintola voi myös olla paikka, jota on kohuttu maailmalla jo pitkään ja jonka tuloa on odotettu Suomeen jo kauan. Tällaisia paikkoja olivat esimerkiksi ensimmäiset Starbucksit ja Burger Kingit Suomessa. Kyseessä ei ollut mitään ruoallisesti uutta, mutta ketjujen suuri nimi teki niistä trendikkäitä paikkoja.
Tällaisten brändi-paikkojen suosio tosin yleensä laskee piakkoin avaamisen jälkeen, kun uutuuden viehätys on kulutettu loppuun ja paikka on asettunut katukuvaan. Näin ei kuitenkaan käy suurimmalle osalle trendiravintoloista, joista monet siirtyvät trendikkäästä kestosuosikkien listalle.